ترکمنستان: ما آماده آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان هستیم

طرز پرس

21 اسد 1403

5c653f279ded9abe67e670a58ee8e799.jpg

وزارت خارجه ترکمنستان از آماده‌گی کامل برای آغاز کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان خبر داد و گفت که در آینده‌های نزدیک کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان آغاز خواهد شد.
طرز پرس- وزارت خارجه ترکمنستان روز شنبه ۲۰اسد، با نشر اعلامیه‌ی گفته است که رشید میرداف وزیر خارجه این کشور در صحبت تلفنی با ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان از آماده‌گی کامل کشورش برای آغاز کار عملی پروژه تاپی اطمنان داده است. این درحالیست که طالبان نیز قبلاً اعلام کرده اند که مشکلات فنی در برابر پروژه تاپی حل شده و اکنون برای آغاز کار عملی آماده است.
تاپی یک پروژه بزرگ انتقال گاز طبیعی است که قرار است گاز ترکمنستان را از طریق یک خط لوله به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند منتقل کند.
کشورهای عضو تاپی از جمله افغانستان باورمند هستند که پروژه تاپی به عنوان یک نقطه اتصال منطقوی عمل می‌کند و افغانستان و منطقه را به سمت آبادانی، توسعه اقتصادی و همکاری‌ های مشترک سوق خواهد داد. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که پروژه تاپی باعث گسترش روابط میان کشورهای عضو خواهد شد و به‌دلیل منافع مشترکی که برای کشورهای عضو دارد، سبب خواهد شد که میان این کشورها یک اتحاد سیاسی نیز تحکیم شود.