طالبان: رهبری داعش خراسان با کمک سازمان‌های استخباراتی به پاکستان انتقال یافته است

طرز پرس

9 میزان 1403

OIP.jpg

طرز پرس: بعد از آنکه شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از موجودیت گروه های تروریستی در افغانستان سخن زد، اکنون طالبان با نشر اطلاعات مهمی گفتند که رد خط پای رهبری داعش خراسان را در خاک پاکستان یافته اند.
الاماره، سایت رسمی طالبان امروز دوشنبه ۹ میزان، نوشت که اعضای رهبری داعش خراسان بعد از شکست در افغانستان، با کمک سازمان‌های استخباراتی در بلوچستان پاکستان منتقل شده اند. سایت رسمی طالبان گزارش داد که عاملین حمله‌ بر کارمندان ریاست عمومی تعقیب و نظارت بر فرامین در کابل نیز، از یک کمپ تعلیمی شاخهٔ داعش خراسان در «مستونگ بلوچستان» به افغانستان آمده بودند.
در سایت الاماره به قلم ذبیح الله مجاهد سخنگوی ارشد طالبان نگاشته شده است: « پس از از بین رفتن داعش توسط طالبان، رهبران و اعضای باقی‌ماندهٔ شاخهٔ داعش خراسان، با کمک بعضی سازمان‌های استخباراتی، به بلوچستان و خیبر پختونخوا منتقل شده‌اند و در آنجا مراکز و کمپ‌های تعلیمی دارند. از این مراکز جدید هم در افغانستان و هم در دیگر کشورها حملاتی انجام می‌دهند»
این ظاهراً پاسخ به اظهارات نواز شریف نخست وزیر پاکستان خوانده می‌شود که در نشست مجمع سازمان ملل با انتقاد از طالبان گفت که در افغانستان گروه‌های تروریستی زیادی وجود دارد و در زیر چشمان طالبان به فعالیت‌های تباه‌کارانه ادامه می‌دهند. 
با این حال شماری از کارشناسان امنیتی معتقد هستند که پاکستان می‌خواهد به بازوی گروه داعش، جنگ نیابتی خود در افغانستان را ادامه بدهد. اما در عین حال برخی آگاهان منطقوی به این باور هستند که داعش در منطقه یک تهدید مشترک است و بهتر است که کشورهای منطقه نیز بر ضد این گروه مبارزه مشترک انجام بدهند. 
وحید فقیری یک تن از کارشناسان مسایل منطقه‌ای به طرز پرس در این مورد گفت که مبارزه با داعش فقط با رویکرد مشترک میتواند تاثیر گذار باشد.
این درحالیست که در این اواخر روابط میان طالبان و پاکستان بیشتر از هر وقت دیگر به تیره‌گی گراییده است و هردو طرف از همدیگر ناراض هستند و اتهامات سنگینِی را نسبت به همدیگر وارد می‌کنند.