طالبان هیچ واکنشی نسبت به کشته شدن حسن نصرالله نداشتند

طرز پرس

8 میزان 1403

9V93XJ-highres-1200x798.jpg

طرز پرس: بعد از گذشت سه روز از تحولات مهم در لبنان که منجر به کٌشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله شد و بسیاری از کشورهای جهانی نیز نسبت به این اقدام اسراییل صف‌های شان را مشخص کردند، اما طالبان تاهنوز هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده اند.
این درحالیست که طالبان چند روز قبل حملات اسرائیل به لبنان را محکوم و از جامعه جهانی خواستند که جلو اسراییل را بگیرند. طالبان در مورد کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ایران نیز فوراً واکنش نشان دادند، اما چنانچه دیده می‌شود، اکنون ترجیح داده اند نسبت به کشته شدن حسن نصرالله رهبر حزب الله خاموش بمانند.
با این حال با کٌشته شدن حسن نصرالله احتمال درگیری مستقیم میان ایران و اسراییل نیز بیشتر شده است و این چیزی خواهد بود که معادلات در خاورمیانه را از نو تعریف خواهد کرد. مقامات ایران هرچند گفته اند که کٌشته شدن حسن نصرالله هیچ تاثیری در مبارزات نظامی گروه حزب الله علیه اسراییل، نخواهد داشت، اما از جانب دیگر در تلاش هستند که این مشکل را از راه‌های دپلماتیک حل کنند.
نماینده گی دایمی ایران از آنتونیو گوتریش منشی عمومی سازمان ملل خواست که یک نشست اضطراری را بخاطر رسیده گی به حملات اسراییل در غزه و لبنان دایر کند، اما آنچه که قضیه را خطرناکتر می‌سازد، تاکید بنیامین نتانیاهو بر ادامه جنگ و انتقام از گروه حزب الله است.
علاوه بر این نتانیاهو در اولین صحبت‌هایش بعد از کشته شدن حسن نصرالله یکبار دیگر ایران را تهدید کرد که در تیررس حملات اسراییلی قرار دارد. از طرف دیگر جوبایدن رئیس جمهور آمریکا نیز کٌشته شدن حسن نصرالله را اقدامی برای برقراری عدالت توصیف کرد و یکبار دیگر بگونه علنی از حملات اسراییل در برابر گروه‌های تحت حمایت ایران، اعلام حمایت کرد.
با آنکه کشورهای همچون بریتانیا، فرانسه، اروپا و کانادا هر یک برای آرام شدن چرخه خشونت در خاور میانه تاکید کردنده اند، اما اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر تصمیم او برای پایان دادن به اقتدار نیابتی ایران در خاور میانه، می‌تواند معادلات را در سراسر جهان از نو تعریف کند.
بنابر این طالبان در این معادلات بزرگ سیاسی که احتمال حملات قدرتمندِ نظامی در آن وجود دارد، احتمالاً ترجیح داده اند که سکوت کنند.