شکست سکوت پنج ساله‌ی طالبان: تماس تهدیدآمیز ترامپ به برادر را همگانی می‌سازیم

ترانه سپاهی

طرز پرس

3 میزان 1403

22.jpg
طرز پرس: عبدالله عزام، رئيس دفتر ملا عبدالغنی برادر گفته است که محتوای تماس تهدیدآمیز دونالد ترامپ به ملا برادر را در زمان مناسب آن همگانی می‌سازند.
درحالیکه دست‌کم پنج سال از یک گفتگوی جنجالی میان دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی طالبان می‌گذرد؛ اما این نوار هنوز هم به رسانه‌ها درز نکرده و پهلوهای مبهم آن پا برجاست. در این میان یک مقام طالبان به تازه‌گی گفته‌است که این سکوت پنج ساله را خواهند شکست و در یک زمان مناسب محتوای این گفتگو را بدست نشر خواهند سپرد.
عبدالله عزام رئيس دفتر ملا عبدالغنی برادر در گفتگو با نیوزلاینز «یک رسانه‌ای آمریکایی» می‌گوید که محتوای این گفتگو را ضبط نموده‌اند و به منظور آشکارسازی حقایق، در یک فرصت مناسب آنرا با مردم و رسانه‌ها شریک خواهند نمود. مقام‌های طالبان در سال ۱۴۰۱ تهدید ترامپ در این گفتگو را «تهمتِ ناروا» خوانده بود.
این گفتگوی صوتی دست‌کم پنج سال پیش چند روز پس از امضای توافقنامه صلح میان امارت اسلامی و امریکا در دوحه انجام شده‌است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان آن روزها پذیرفته بود که ملا برادر و دونالد ترامپ نزدیک به ۳۵ دقیقه گفت‌وگو تلفنی انجام داده‌اند. بر بنیاد گفته‌های ذبیح الله مجاهد، ملا عبدالغنی برادر از ترامپ خواسته بود که توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا را عملی سازد و به هیچ کسی اجازه ندهد که آنرا تخریب کند.
دونالد ترامپ در آخرین مورد در جریان مناظره انتخاباتی با کامالا هریس بار دیگر از این پیام تهدیدآمیز خود به مقام طالبان یاد کرد. ترامپ ملا برادر را بنام «عبدل» صدا زد و گفت که در تماس تلفنی با «عبدل» به او هشدار داده بود که از حمله به نیروهای امریکایی دست بکشد. ترامپ گفت: « من به عبدل گفتم دیگر این کار را نکن، اگر این کار [حمله به آمریکایی ها] را باز انجام دادی، با مشکل مواجه می‌شوی. او [عبدل] گفت چرا عکس خانه‌ام را برایم می‌فرستی؟ من گفتم تو باید این را بفهمی، عبدل.»

ترامپ همچنین گفته است که در این تماس تلفنی «عبدل» او را «عالیجناب» خطاب کرده و ترامپ شگفت‌زده شده که چرا به او عالیجناب گفته می‌شود. ترامپ در این مناظره به مخاطبان خود گفت: «این ماجرا دقیقاً همان‌طور است که شما می‌شنوید.»

رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ چندین بار در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده و آن را به‌عنوان تهدیدی علیه طالبان یادآوری کرده است. او گفت که پس از تهدید کردن ملابرادر هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشد. ملا عبدالغنی برادر در آن زمان ریاست تیم مذاکره‌کننده طالبان در قطر را بر عهده داشت.