معاون دبیر کل سازمان ملل: رفتار طالبان روند دوحه را متوقف می‌سازد

طرز پرس

3 میزان 1403

OIP (2).jpg

طرز پرس- معاون دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که عمل نکردن طالبان به تعهدات شان، علاقه‌مندی کشورها به روند دوحه را کاهش می‌دهد و در صورت ادامه سیاست‌های زن ستیزانه‌ی طالبان، احتمال دارد که این روند متوقف شود.
رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل این اظهارات را روز دوشنبه در نشستی در مورد زنان افغان، در حاشیه مجمع سازمان ملل، مطرح کرد و گفت، جامعه بین‌المللی انتظار دارد که طالبان به تعهدات شان عمل کنند.
دی‌کارلو با اشاره به قانون امر به معروف طالبان گفت که تصویب این قانون از علاقه کشورهای شرکت کننده در نشست‌ دوحه کاسته است و خطر توقف آن وجود دارد. معاون دبیر کل سازمان ملل افزود: «کشورهای که در روند دوحه شامل اند، انتظار دارند که طالبان با حسن نیت به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند. تعامل موضوع کلیدی است.» 
این درحالیست که سومین نشست دوحه درباره افغانستان به ریاست خانم دی‌کارلو برگزار شد. در این نشست موضوع حقوق بشر و حقوق زنان از اجندای بحث با طالبان خارج شد و نمایندگان طالبان و کشورهای شرکت‌کننده به جای آن به رشد سکتور خصوصی و مبارزه با موادمخدر در افغانستان پرداختند.
روند نشست‌های دوحه به هدف متقاعد کردن طالبان به تغییر سیاست‌های آنان در قبال مردم و زنان افغانستان، آغاز شده است اما طالبان تاهنوز هر نوع خواست جامعه جهانی برای تغییر سیاست های خود در برابر زنان را رد کرده‌ و بگونه ضمنی گفته اند که نخست باید حکومت آنان به رسمیت شناخته شود.