واکنش مردم به رویداد دایکندی: طالبان نمی‌توانند امنیت ما را تأمین کنند

طرز پرس

24 سنبله 1403

459326692_851584183708590_3250770755804186997_n.jpg

شهروندان افغانستان در واکنش به حمله مرگبار داعش به غیرنظامیان در ولایت دایکندی می‌گویند که طالبان قادر به تأمین امنیت در افغانستان نیستند و آن‌ها نگران مصئونیت جان خود اند.
طرز پرس - این حمله مرگبار روز پنجشنبه، ۲۲ سنبله، حوالی ساعت یک بعدازظهر در منطقه «قریو دال» در منطقه مرزی میان ولایات دایکندی و غور رخ داده است. منابع به طرز پرس گفته‌اند که در این حمله ۱۴ نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اما گروه داعش با پذیرفتن مسئولیت این حمله، اعلام کرد که ۱۵ نفر را کشته‌اند.
این رویداد در داخل و خارج از کشور واکنش‌های زیادی به همراه داشته است و دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته است که در این مورد پاسخگو باشند. طالبان نیز روز گذشته اعلام کردند که حفاظت از جان و مال مردم را مکلفیت خود می‌دانند و در جستجوی عاملان این حمله هستند، اما باشنده‌گان کابل در گفت‌وگو با طرز پرس تلاش‌های طالبان در مبارزه با داعش را ناکام می‌دانند.
شماری از باشنده‌گان کابل روز شنبه، ۲۴ سنبله، در تماس تلفنی با طرز پرس مدعی شدند که طالبان ادعای تأمین امنیت در افغانستان دارند؛ اما هر روز گروه داعش قوی‌تر می‌شود و فاجعه‌های بزرگی به وجود می‌آورد.
قربان علی، یکی از ساکنان منطقه دشت برچی کابل، به طرز پرس گفت که این حادثه او را شوکه کرده و نمی‌داند چرا پیروان مذهب شیعه در افغانستان کشته می‌شوند. قربان علی افزود: «طالبان ادعای تأمین امنیت می‌کنند، اما مثل این «رویداد دایکندی» حوادثی رخ می‌دهد که هزاران خانواده را در سوگ می‌نشاند.» وی از طالبان خواست که عاملان این حادثه را پیدا و امنیت افغان‌ها، به ویژه «قوم هزاره،» را تأمین کنند.
محمد حسینی، یکی دیگر از ساکنان این منطقه، نیز گفت که طالبان همیشه به مردم اطمینان داده‌اند که امنیت را برقرار خواهند کرد، اما به گفته او، این چندمین بار است که حملات علیه افراد هزاره صورت می‌گیرد و طالبان نمی‌توانند جلو آن را بگیرند. وی افزود که در کابل نیز چندین بار داعش توانسته است که حملاتی را سازماندهی کند.
علی رضا کربلایی، یکی دیگر از بزرگان قومی در شهرک آریای کابل، نیز گفت که در زمان حکومت قبلی هم آن‌ها مورد حمله قرار می‌گرفتند و اکنون نیز در امنیت نیستند. وی افزود که بسیاری از هزاره‌های ساکن نگران اند که چگونه می‌توانند از خود و خانواده‌هایشان محافظت کنند. این بزرگ قومی با اشاره به مبارزه طالبان علیه داعش گفت که این مبارزه تاکنون ناکام بوده و به گفته او هیچ تأثیری در فعالیت‌های گروه داعش نداشته است.
این در حالی است که سازمان ملل و کشورهای بین‌المللی نیز بارها اعلام کرده‌اند که گروه داعش در افغانستان قوی‌تر شده و طالبان در کنترل و مبارزه با این گروه، ناکام مانده‌اند.