پایانِ یک سوئ‌تفاهم، زنان "فعال و حاضر" همه‌ حقوق شانرا دریافت می‌کنند

طرز پرس

17 سرطان 1403

IMG_20220222_075317_253.jpg

اسناد که به طرز پرس مواصلت کرده است، نشان می‌دهد که "زنان فعال و حاضر در کار" همانند کارمندان مرد که به وظایف خویش همه‌روزه حاضر می‌شوند، تمامی حقوق و امتیازات خویش را دریافت می‌کنند. 
به گزارش « طرز پرس» وزارت مالیه حکومت طالبان تایید می‌کند، کارمندان زن که به وظایف‌شان حاضر نمی‌شوند، حقوق ماهانه‌شان پنج هزار افغانی تعیین شده است. در مکتوب که به تاریخ ۱۷ ماه سرطان ازسوی وزارت مالیه حکومت طالبان پیرامون چگونگی اجرای معاشات و امتیازات صادر شده، یک کپي آن نیز در اختیار طرز پرس قرار گرفته‌ است. در این مکتوب گفته شده است، زنانی که کارمند برحال وظیفه بوده؛ ولی همه روزه به وظیفه خویش حاضر نبوده معاشات و امتیازات شأن ۵۰۰۰ افغانی اجرا گردد.
در این مکتوب آمده است: « آنعده از کارمندان طبقه اناث که برحال وظیفه اند. ولی مطابق کارمندان طبقه ذکور اداره مربوطه همه، روزه به وظیفه خویش حاضر نمی‌شوند و یا وظایف مندرج لایحه وظایف شانرا انجام نمی‌دهند  تمام معاشات و امتیازات شأن صرفا مبلغ ۵۰۰۰ افغانی قابل اجرا است.»
بر اساس این نامه، وزارت مالیه تایید می‌کند که کارمندان زن برحال همانند کارمندان مرد که به کار همه‌روزه حاضر می‌شوند، حقوق خود را دریافت می‌کنند. در این نامه آمده‌ است که معاشات و امتیازات کارمندانی که پیش از این کمتر‌ و‌ یا بیشتر اجرا شده باشد، باید این تفاوت‌ها در ماه‌های بعدی اجرا شود.
در سند نگاشته شده است: «آنعده از کارکنان طبقه برحال اناث. داخل تشکیلات ادارات که مطابق کارکنان طبقه ذکور ‌اداره مربوطه همه روزه به وظایف شأن حاضر و یا عملا وظایف مندرج لایحه وظایف شانرا انجام می دهند در این حالت تمام معاشات و امتیازات شان تحت اجرا قرار گیرد.»
پیش از این، وزارت معارف طالبان پرداخت معاش آموزگاران زن را تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق در آورده بود. در یک نامه‌ی این وزارت‌، آمده که تا روشن شدن حکم کسر معاش کارمندان زن به پنج هزار افغانی، پرداخت معاش آموزگاران زن تعلیق شده است. این مکتوب که به امضای حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان صادر شده، دلیل این تعلیق را مشکل در سیستم‌ پرداخت معاش آموزگاران در وزارت معارف عنوان کرده بود. 
با این همه گفته می‌شد که رهبر طالبان با صدور حکمی دستور داده تا معاش کارمندان زن بیشتر از ۵ هزار افغانی تعیین نشود. در این فرمان مولوی هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان که به رسانه‌ها درز کرد، آمده‌بود که به همه زنان کارمند در ادارات دولتی که توسط حکومت پیشین استخدام شده‌اند، معاش یکسان ۵ هزار افغانی پرداخت شود. اداره امور طالبان در نامه‌ی به نهادهای دولتی گفته بود: « آن‌عده از کارمندان زن که  توسط حکومت پیشین به کار گماشته شده اند و هنوز هم معاش‌شان توسط امارت اسلامی اجرا می‌شود، همه معاشات انها در واحد‌های بودجوی و غیر بودجوی ۵۰۰۰ افغانی تعین شود.»
در حکم رهبر طالبان توضیح داده نشده بود که آیا معاشات همه کارمندان زن پنج هزار افغانی تعیین شود یا تنها آن عده از زنانی که خانه نشین شده‌اند؛ ولی معاش‌شان توسط مقامات طالبان پراخت می‌شود.
اما در این مکتوب وزارت مالیه طالبان وضاحت داده شده است که معاشات تمام کارمندان زن که غیابت دارند، به پنج هزار افغانی کاهش پیدا کند و زنان که همه روزه به وظایف شان حاضر هستند، مستحق دریافت معاش و امتیازات کامل هستند.