رئیس استخبارات اوزبیکستان: نباید شرکای افغان را در امر مبارزه با داعش تنها گذاشت

ترانه سپاهی

طرز پرس

14 سنبله 1403

d980e44a-b294-449a-9ac8-647b5239de31.jpeg

مقامات ارشد اوزبیکستان می‌گویند که حکومت طالبان در چارچوب تواناییهای خود با تروریسم بین المللی مبارزه می کند و نیروهای 
استخبارات طالبان در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارند.
طرز پرس-  عبدالسالم عزیزوف، رئیس سازمان استخبارات دولت اوزبیکستان این اظهارات را در نشست عمومی کنفرانس «سازمان همکاری شانگهای» (SCO ) مطرح کرد. این کنفرانس به تاریخ 3 سپتامبر آغاز شد و تا تاریخ 6 این ماه ادامه خواهد داد. منابع به طرز پرس می‌گویند که نماینده‌های طالبان نیز در این نشست حضور دارند.
عبدالسالم عزیزوف، رئیس سازمان استخبارات دولت اوزبیکستان در این نشست تاکید کرد که
کشورهای عضو باید ملزم به اقدامات یکپارچه علیه تروریسم بین المللی و افراط گرایی مذهبی باشند. این مقام ارشد استخبارات افزود: « نباید شرکای افغان خویش را در برابر این مسئله تنها گذاشت و بر اساس اصل یکپارچگی امنیت، لازم است که دشمن را با هم شکست دهیم»
عزیزوف به این باور است که همکاری تاشکند با کابل در مبارزه با داعش مهم است، زیرا به باور او، تضعیف اقدامات متقابل منجر به تقویت گروه داعش می شود که به نوبه خود امنیت منطقه را نیز با خطر مواجه خواهد ساخت.
این مقام استخبارات دولت اوزبیکستان اطمنان داد که «تنها در نتیجه فعالیتهای منسجم و هماهنگ مبتنی بر حمایت متقابل، تبادل منظم اطالعات و تجربیات در زمینه‌های مبارزه با تروریسم بینالمللی، افراط‌گرایی و تهدیدات سایبری، می‌توان پیشرفت مؤثری در تضمین ثبات و امنیت در کشورهایمان ایجاد کرد.»
این درحالیست که در این اواخر وضعیت ژئوپلیتیک در منطقه به سرعت در حال تغییر است و این دلیلی است که کشورهای عضو سازمان شانگهای را نیز مجبور به بازنگری در محاسبات خود کرده است. فعالیت‌ و حملات داعش در افغانستان به سرعت در حال افزایش است و در تازه‌ترین مورد روز دوشنبه هفته جاری، در حمله داعش در کابل ۶ کشته و ۱۳ تن دیگر مجروح شدند.