پناهجویان افغان خواهان بازنگری تصمیم دولت آلمان در مورد دیپورت است

راشد صافی

طرز پرس

14 سنبله 1403

۰۰۰۰۲ی۳۴۵۶۷.jpg

شماری از افغان‌های مقیم در کشورهای اروپایی می‌گویند که آلمان بهتر است بر اساس قوانین بین‌المللی با افغان‌ها رفتار کند، متخلفین را در داخل کشور مجازات و تصمیم خود برای بازگرداندن آنها به افغانستان را بازنگری کند.
طرز پرس- جمعه گذشته، آلمان ۲۸ افغان را که به گفته مقامات این کشور مرتکب جرایم شده و محکوم به مجازات بودند، به کابل بازگرداند. پس از آلمان، اتریش نیز اعلام کرد که افغان‌هایی که در آنجا مرتکب جرمی شده و محکوم شده‌اند را به افغانستان بازمی‌گرداند. طبق گزارش‌ها، اوایل این هفته در مراسم عروسی افغان‌ها در شهر ووپرتال آلمان، در یک درگیری چهار مهمان و پنج پلیس زخمی شدند و در فرانسه نیز در یک نزاع داخلی افغان‌ها، حداقل سه نفر زخمی شده اند.

نگرانی‌های برخی پناهجویان افغان

شمس‌ ربی، یکی از افغان‌های مقیم آلمان، می‌گوید، در هر جامعه‌ افرادی هستند که به‌طور عمدی یا سهوی قوانین را نقض می‌کنند، اما به گفته او، باید در همان کشور مجازات شوند. او افزود: «آلمان و دیگر کشورها باید درک کنند که نباید به همه افغان‌ها به یک چشم نگاه کنند. در اینجا در آلمان، مردم از کشورهای مختلف مرتکب جرایم می‌شوند و باید مجازات شوند، اما تصمیم آلمان برای بازگرداندن آنها به افغانستان، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و باید در این تصمیم تجدید نظر کنند.»
شمس ربی همچنان می‌گوید که بسیاری از افغان‌ها با حکومت فعلی طالبان در افغانستان مشکل دارند و با تهدیداتی مواجه هستند. آلمان و سایر کشورهای اروپایی باید وضعیت افغان‌ها و شرایط افغانستان را درک کنند. شاه فیصل، یکی دیگر از افغان‌های مقیم آلمان، نیز می‌گوید که قوانین آلمان برای همه روشن است و همچنین قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد پناهجویان وجود دارد، اما این تصمیم آلمان او را بسیار ناراحت کرده است. شاه فیصل می‌گوید که افغان‌ها امروز در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و به کمک نیاز دارند، و تصمیم آلمان زندگی آنها را به خطر می‌اندازد. شاه فیصل همچنین می‌گوید که آلمان باید افغان‌هایی را که مرتکب جرایم شده‌اند، طبق قوانین خود مجازات کند، اما در مورد بازگرداندن آنها به افغانستان باید تجدید نظر شود.
نجیب‌الله، یک پناهجوی افغان در فرانسه، نیز می‌گوید که بعد از تصمیم آلمان، کشورهای دیگر نیز تصمیمات مشابهی می‌گیرند و اتریش یک مثال بارز آن است که پس از آلمان تصمیم به بازگرداندن افغان‌ها گرفته است. او می افزاید: «افرادی که از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی آمده‌اند، از مسیرهای قاچاقی بسیار سختی عبور کرده‌اند، یا از دست طالبان فرار کرده‌اند. آنها در افغانستان دیگر امیدی به زندگی ندارند. اگر گاهی مرتکب تخلفی می‌شوند، باید در اینجا زندانی و مجازات شوند، اما بازگرداندن آنها به افغانستان یک بی‌انصافی بزرگ است.»
او تاکید می‌کند که افغان‌ها باید مانند سایر پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی از تمام حقوق برخوردار باشند و نباید با آنها رفتار دوگانه صورت گیرد. سازمان عفو بین‌الملل و چندین نهاد دیگر حقوق بشر نیز این اقدام آلمان را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از آلمان خواسته بودند که روند دیپورت و بازگرداندن افغان‌ها را متوقف کند.