طالبان در یک ماه گذشته در ۹ ولایت، به ۳۵ تن جزای تعزیری داده اند

راشد صافی

طرز پرس

10 سنبله 1403

OIP (3).jpeg

یافته‌های طرز پرس نشان می‌دهد که محکمه عالی طالبان در یک ماه گذشته در ۹ ولایت کشور، به ۳۵ نفر از جمله یک زن مجازات تعزیری داده‌اند که بیشترین آنها در ولایت خوست بوده است.
طرز پرس این آمار را از صفحه اکس محکمه عالی طالبان از اول ماه آگست تا تاریخ ۳۰، جمع‌آوری کرده که گزارش‌های مجازات‌ را به‌طور مداوم منتشر کرده است. براساس این اطلاعات، ۳۵ تن در ولایت‌های خوست، غزنی، هلمند، زابل، کابل، میدان وردک، کندهار، هرات و بلخ مجازات تعزیری شده اند. محکمه عالی اعلام کرده که این افراد به جرایم مختلفی از جمله زنا، لواطت، سرقت، توهین به مقدسات دینی و دیگر جرایم متهم بودند.
براساس این اطلاعات، طالبان در سوم ماه سنبله در ولایت خوست، به سه نفر از جمله یک زن، در اول ماه سنبله به یک نفر و در ۱۱ ماه اسد به ۹ نفر مجازات تعزیری داده‌اند.
همچنین، طالبان در هفتم ماه سنبله به دو نفر در غزنی، در ششم ماه سنبله به سه نفر در هلمند، در پنجم ماه سنبله به چهار نفر در زابل، در ۲۵ ماه اسد به یک نفر در بلخ، در ۲۳ ماه اسد به دو نفر در هرات و در ۱۸ ماه اسد به یک نفر در کندهار مجازات تعزیری داده‌اند.
براساس اطلاعات محکمه عالی طالبان، همچنین در سوم ماه اسد به یک نفر، و در ۱۵ و ۱۷ ماه اسد به چهار نفر دیگر در کابل، و در ۱۸ و ۲۲ ماه اسد به چهار نفر در ولایت میدان وردک مجازات تعزیری داده شده است. یافته‌های طرز پرس نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته، بیشترین مجازات تعزیری (۱۳ نفر) در ولایت خوست و کمترین (هرکدام یک نفر) در ولایت‌های بلخ و کندهار داده شده است.
شایان ذکر است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، مجازات‌ تعزیری را آغاز کرده‌اند و تاکنون صدها نفر در ولایت‌های مختلف کشور مورد مجازات قرار گرفته‌اند که نهادهای داخلی و بین‌المللی نگرانی‌هایی در این مورد ابراز کرده‌اند.

شهروندان از این اقدامات انتقاد کرده‌اند

نجیب‌الله، یکی از ساکنان شهر کابل، می‌گوید که طالبان این مجازات‌ را در محاکم صحرایی انجام می‌دهند و اغلب بدون تصمیم محکمه این مجازات‌ را اعمال می‌کنند. او می‌گوید این مجازات‌ بیشتر بر افراد عادی و فقیر اعمال می‌شود و طالبان این مجازات‌ را بر افراد خودشان اعمال نمی‌کنند.
خاکسار، یکی از ساکنان ولایت پروان، می‌گوید که افراد زیادی را می‌شناسد که با طالبان کار می‌کردند و مرتکب جرایم شدند، اما پرونده‌های آنها همچنان پنهانی ادامه دارد و تاکنون کسی مجازات نشده است. او می‌گوید که در این مورد نیز فساد وجود دارد، اگر کسی نیرومند باشد، مجرم او مجازات می‌شود، اما اگر کسی ضعیف باشد، هیچ‌کس به او توجه نمی‌کند. خاکسار می‌گوید طالبان باید عدالت را به‌طور یکسان بر همه اعمال کنند.