شیوه جدید اعتراض زنان برضد قانون امر بالمعروف طالبان

سارا عزیزي

طرز پرس

7 سنبله 1403

d111484c-c468-43e1-a8c8-77a4b42e8f07 (1).jpeg

در دو روز گذشته، شبکه‌های اجتماعی شاهد واکنش‌های گسترده زنان افغان بوده‌اند. فعالان حقوق زنان کمپینی را آغاز کرده‌اند که با خواندن ترانه‌ها و اشعار، به طالبان نشان دهند که صدای آن‌ها «عورت» نیست.
طرز پرس: شماری از فعالان حقوق زنان این کمپین را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته‌اند و هر روز حامیان بیشتری به این کارزار می‌پیوندند. این اقدام اعتراضی در واکنش به قانون امر به معروف طالبان آغاز شده است که به گفته زنان، قصد دارد به دلایل مختلف صدای آن‌ها را خاموش کند.
خانم روبینا، یکی از شرکت‌کنندگان در این کمپین، به طرز پرس گفت که صدای زنان متعلق به هیچ‌کس و «عورت» نیست. او افزود که زنان به‌عنوان «یک انسان حق دارند آزادانه زندگی کنند.» خانم روبینا همچنان گفت که قانون امر به معروف طالبان «آخرین تلاش سیستماتیک این گروه است که می‌خواهد دیدگاه سخت‌گیرانه خود را بر افغان‌ها، به‌ویژه زنان، تحمیل کند.»
این قانون که حدود یک هفته پیش به اجرا درآمده و در نشریه رسمی منتشر شده است، علاوه بر اعمال محدودیت‌های شدید بر زنان، صدای زنان را نیز «عورت» خوانده است.
علاوه بر این، وزیر تحصیلات عالی طالبان گفته است که هنوز در حال بررسی هستند که آیا آموزش دختران افغان از نظر شرعی مجاز است یا خیر.؟
این ظهارات ندا محمد ندیم از سوی علمای دینی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و تعدادی از این علما در گفتگو با رسانه‌ها از او خواسته‌اند تا در مورد این اظهارات خود وضاحت بدهد.
سازمان ملل متحد و جامعه جهانی نیز به شدت با قانون امر به معروف طالبان مخالفت کرده‌اند. وزیر خارجه آلمان در واکنش به این قانون گفت که طالبان «یک گروه افراطی» است و ارتباط با این گروه ممکن نیست. اما طالبان در پاسخ به این واکنش ها گفته‌اند که هیچ تأثیری بر اراده آن‌ها نخواهد داشت.