رهبر طالبان علاوه بر روز ولنتاین، رسما چهار مورد دیگر را ممنوع اعلام کرد

راشد صافی

طرز پرس

6 سنبله 1403

_94642188_82200143-791e-42fc-acac-02bfbb4b6f85.jpg

رهبر طالبان گفته است که مبارزات آزاد (فریفایت)، بریدن نوار در مراسم، جشن گرفتن برخی روزهای خاص همچون ولنتاین، و راه رفتن با کفش بر روی قالین‌ها در ادارات دولتی، از جمله منکرات هستند و ممنوع اعلام شده است.
طرز پرس به یک مکتوب از وزارت امر به معروف طالبان دست یافته است که در آن این وزارت از رهبر طالبان خواسته است که این اعمال با «شریعت اسلامی» در تضاد هستند و باید از آنها جلوگیری شود. رهبر طالبان نیز پیشنهادهای این وزارت را پذیرفته و یک منبع معتبر به طرز پرس صحت این مکتوب را نیز تایید کرده است.
در این مکتوب آمده است: «مبارازات آزاد (فریفایت) که در آن به طرف مقابل آسیب شدید رسانده می‌شود، خطر نابینایی، آسیب به دماغ و حتی خطر مرگ را به دنبال دارد، لذا در شریعت اسلامی این نوع بازی ناجایز است، زیرا این عمل خود را به عمد به هلاکت انداختن است و این ممنوع است.»
در این مکتوب، بریدن نوار در افتتاح مراسم‌ها نیز به‌عنوان «منکرات» یاد شده و دلیل آن شباهت به کارهای «غیرمسلمانان» عنوان شده است.
در مکتوب آمده است: «بریدن نوار در مراسم افتتاحیه، جشن گرفتن روزهایی که در اسلام ثواب آنها نیامده و تخلیق غیرمسلمانان است، مانند جشن روز معلم، روز مادر، روز ولنتاین ممنوع است، زیرا تشبیه به غیرمسلمانان است.»
در این مکتوب همچنین ذکر شده که راه رفتن با کفش بر روی قالین‌ها در راهروها و پله‌های ادارات دولتی نیز از جمله منکرات است، زیرا این کار «اسراف در مال و تشبیه به کفار» است. در پایان این مکتوب به رهبری طالبان پیشنهاد شده که برای جلوگیری از این منکرات در ادارات دولتی و غیردولتی، دستورالعمل‌های لازم را صادر کند و رهبر طالبان نیز آن را تایید کرده است.
طرز پرس نظرات برخی از ساکنان کابل را در این باره پرسیده و آنها این ممنوعیت‌ها را حیرت‌آور دانسته‌ و گفته‌اند که طالبان باید ابتدا به بازسازی کشور، مسائل اقتصادی و حفاظت از حریم هوایی افغانستان توجه کنند.
عبدالله، یکی از ساکنان کابل، می‌گوید که در حیرت افتاده و نمی‌داند که رهبر طالبان چه برنامه‌ای دارد. او می افزاید که این ممنوعیت‌های سریع و روزمره همه افغان‌ها را حیرت‌زده کرده و نمی‌دانند که سرنوشت افغانستان چه خواهد شد. انجینر خان محمد یکی دیگر از ساکنان کابل، نیز نگرانی‌های مشابهی دارد و تأکید می‌کند که طالبان باید با مردم تعامل کنند، زیرا به گفته او «حکومت با زور و ممنوعیت‌ها نتایج خوبی نخواهد داشت.» او افزود که طالبان به‌عنوان یک حکومت باید ابتدا به مسائلی مانند بیکاری و فقر در افغانستان توجه کنند.
علاوه بر این، بسیاری از فعالان در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش نشان داده و گفته‌اند که طالبان باید ابتدا به فکر پیشرفت اقتصادی و بازسازی افغانستان باشند. محسن در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که حکومت طالبان به مسائل «جزئی» مشغول است و به گفته او این کار تنها می‌تواند ناشی از «بی‌مضمونی» باشد.