عقب‌نشینی تاکتیکی ایران از حمله به اسراییل، سنگِ که ناگذیر باید زمین گذاشت

جعفر فیصل

طرز پرس

3 سنبله 1403

image-1-37-1024x640.jpg
گزارش‌ها حاکی آن است که ایران به دنبال فشارهای نظامی ایالات متحده آمریکا از حمله تلافی‌جویانه به اسراییل عقب‌نشینی می‌کند و تلاش دارد که این عقب‌نشینی محتاطانه صورت بگیرد که حیثیت ایران را به عنوان کشور جمهوری اسلامی لطمه نزند و در عین حال واکنش‌های داخلی و خارجی نیز به شیوه‌ی بهتر آن مدیریت شود.
به گزارش طرز پرس، در این اواخر دیده می‌شود که مقامات ایران از ادبیات نرم‌تر نسبت به تحولات در منطقه استفاده می‌کنند. در بیانیه‌های رسمی و سیاسی این کشور نیز جای واژه‌های همچون «حمله» به «حق» مبدل شده و برخلاف روزهای قبل که از «حمله به اسراییل» سخن می‌گفتند، حالا از «حق حمله» به اسراییل سخن می‌زنند و این نشان میدهد که تهران به شیوه‌ی تاکتیکی از حمله به اسراییل عقب‌نشینی کرده است و فقط توانسته همان داعیه «حق حمله» را حفظ کند.
عباس عراقچی وزیر خارجه جدید ایران در تازه ترین مورد روز جمعه23 آگست، خطاب به همتایان بریتانیایی و فرانسوی خود بر حق کشورش در دادن پاسخ به اسرائیل، تاکید کرد. این مشابه دستورِ است که مقامات دیگر ایران نیز در این اواخر در صحبت‌های شان از این واژه «حق» استفاده کرده اند. حدود یک هفته قبل علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه ایران نیز اظهار داشت که «ایران حق مشروع خود برای پاسخ مشروع به ترور اسماعیل هنیه را محفوظ می‌داند» این درحالیست که در روزهای اول ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در «۳۱ جولای ۲۰۲۴» در تهران، مقامات این کشور از ادبیات تهاجمی همچون «مجازات سخت» ویا «انتقام سخت» استفاده کرده بودند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وعده «مجازات سخت» اسرائیل را داد. آقای خامنه‌ای در بیانیه‌ای گفت: «ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.»
اکنون این عقب‌نشینی تاکتیکی ایران درحالیست که ایالات متحده آمریکا بارها بوسیله عناصر میانجی پیام‌های هشدار آمیز را به تهران ابلاغ کرده است که عواقب حمله به اسراییل هزینه هنگفتِ به این کشور خواهد داشت. رسانه‌های آمریکایی چندی قبل به نقل از مقامات آن کشور نوشتند که در صورت حمله ایران به اسراییل، تهران چنان پاسخی دریافت خواهد کرد که دولت و اقتصاد این کشور از هم خواهد پاشید.
علاوه بر این
پنتاگون اعلام کرد که آمریکا برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران و گروه‌های نیابتی آن، ناوها و هواپیماهای جنگی بیشتری به منطقه خاورمیانه اعزام کرده است. پنتاگون گفت که نیروهای دفاع موشکی آمریکا در حالت آماده باش هستند و تاکید کرد که تعهد آن برای دفاع از اسرائیل «آهنین» است.
ایران نیز می‌داند که هیچ‌گاهی توان مقابله با آمریکا را ندارد و ظاهراً دیده می شود که تهران به قول معروف، سنگِ را که نتوانسته از روی زمین بردارد، دوباره آن را به زمین گذاشته است.