تمکین به اراده مردم، راه کوتاه برای رسمیت جهانی

ترانه سپاهی

طرز پرس

26 اسد 1403

hqdefault.jpg

سه سال قبل به تاریخ ۲۴ اسد، پایه‌های لرزان جمهوریت فرو ریخت و طالبان میخ قدرت را بر سرزمین افغانستان کوبیدند. سه روز پیش به مناسبت همین روز، طالبان در کابل و ۳۳ ولایت دیگر با برنامه‌های ویژه، رژه‌های نظامی، نمایشگاه‌ها، و گشت‌زنی‌های شهری همراه با ترانه‌های مخصوص، قدرت‌نمایی کردند. 
طرز پرس - حکومت طالبان برای تجلیل از این روز، در پایگاه بگرام رژه‌ی نظامی برگزار کردند و وزارت دفاع ملی نیز برخی تجهیزات نظامی سبک و سنگین آمریکایی و روسی را در مقر این وزارت‌ به نمایش گذاشت. شماری از نظامیان در این همایش با موتورسایکل‌ها رژه رفتند و بشکه‌های زرد انفجاری را همچنان به نمایش گذاشتند.
گزارش ها همچنان حاکی آن است که دانش‌آموزان مکاتب دولتی و خصوصی در کابل و ولایات نیز مجبور به اشتراک در این مراسم، شده بودند. طالبان در این مراسم اعلام کردند که نظامیان شان با استفاده از موتورسایکل و بشکه‌های انفجاری عملیات‌های هدفمند و مرگباری را انجام دادند که در نتیجه «۲۴ اسد» رقم خورده است.
سراج الدین حقانی وزیر داخله و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در این مراسم گفتند که خواهان روابط خوب د پلماتیک با جهان است و از جامعه جهانی خواستند که با طالبان راه تعامل را در پیش بگیرند.
بعد از سپری شدن سه روز از این اظهارات و قدرت نمایی‌ها اما تاهنوز جهانیان هیچ واکنشی نسبت به رسمیت شناختن طالبان نداشته اند. با آنکه احتمالاً طالبان نیز منتظر شنیدن یک خبر خوش از سوی جهانیان هستند، اما وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد، تا زمانی که طالبان به تعهدات بین المللی عمل نکنند، پیوستن به جامعه جهانی ناممکن است.
این اولین اظهارات یک مقام بلندپایه خارجی حاوی پیام‌های جدی برای طالبان است. طالبان مجبور اند بخاطر به رسمیت شناختن باید به قربانی‌های بزرگتری از جمله تمکین به خواست و اراده مردم افغانستان آماده شوند.