تماس شهزاده بن سلمان با پزشکیان؛ آنچه حکومت ایران بهبود روابط عنوان می‌کند

طرز پرس

27 سرطان 1403

OIF.jpg
شاهزاده محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی در صحبت تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، پیروزی او در انتخابات را تبریک گفته است.
وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ی مطبوعاتی گفته است که در این صحبت تلفنی هردو طرف بر لزوم تقویت روابط میان تهران و ریاض تاکید کرده اند. در خبرنامه همچنان آمده است که تهران و ریاض از گسترش همکاری‌های مشترک میان دو کشور خرسند هستند.
این صحبت تلفنی به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان در حالی انجام یافته است که سالهاست روابط میان تهران و ریاض تیره و گاه‌گاهی این روابط به تنش های جدی سیاسی نیز مبدل شده است. حدود بیشتر از یک سال قبل تهران و ریاض با میانجیگری چین توانستند که به توافقی برای از سر گیری روابط و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها دست بیابند. اما پژوهشگران به این باور هستند که این توافق کارایی موثر نداشته و به شکل‌گیری نظم در منطقه و خاور میانه هیچ کمکِ نکرده است. رسانه‌های وابسته به حکومت ایران اکنون این تماس تلفنی را به معنی آغاز فصل جدید و توسعه روابط میان تهران و ریاض عنوان کرده اند. اما باتوجه به پیشینه روابط میان دو کشور، هنوز هیچ چشم‌اندازی برای تحقق این رویا وجود ندارد.