یک تیر و دو نشان یا سیاست متناقض پوتین در برابر طالبان

طرز پرس

15 سرطان 1403

R.jpeg

در حالی که طالبان از سال ۲۰۰۳ میلادی بدینسو در فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حضور دارند؛ اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تازه‌ترین اظهارات‌اش گفته است که طالبان یکی از متحدین روسیه در امر مبارزه با تروریزم می‌باشد.
بر بنیاد گزارش «طرز پرس»- پوتین این اظهارات را روز پنجشنبه، پنجم جولای، در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر آستانه پایتخت قزاقستان با رسانه‌ها مطرح کرده است.
پوتین گفت: «طالبان در امر مبارزه با تروریزم به این دلیل متحد ماست که آنها یک کشور و یک ملت را اداره می‌کنند و کسانیکه یک کشور را اداره می‌کنند، طرفدار ثبات نیز هستند
پوتین در رابطه به طالبان می‌افزاید: «ما بارها از طرف طالبان نشانه‌های را بدست آوردیم که آنها در قسمت مبارزه علیه تروریسم در کنار ما آماده هستند.»
رئیس جمهور روسیه همچنان بر آغاز مجدد فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای به منظور تحکیم روابط با افغانستان تاکید کرد. قبل از این گزارشهای هم وجود داشت که مسکو می‌خواهد با طالبان روابطش را عادی کند و آقای پوتین نیز حدود یک ماه پیش طی بیانیه‌ی مهم تاکید کرده بود که ارتباط با طالبان یک ضرورت است.
پرسش اصلی اما این‌جاست که روسیه چرا رژیم کنونی طالبان را به عنوان یک حکومت رسمی به رسمیت نمی‌شناسد و گذشته از این، حتی روسیه حاضر نیست تا طالبان را از‌ فهرست گروه‌های تروریستی بیرون کند؟
باورها بر این است که پوتین با این اظهارات می‌خواهد دو هدف بزرگ را در منطقه دنبال کند که هدف نخست روشن ساختن موضع مسکو در قبال طالبان برای کشورهای متحد روسیه بوده و دیگری هم ظاهراً هماهنگی با تلاش‌هایی‌است که در این اواخر به ابتکار سازمان ملل به به منظور عادی سازی روابط با طالبان جریان دارد.
اما طالبان تا آن زمان در فهرست گروه‌های تروریستی روسیه باقی خواهند ماند که خواسته‌های مسکو از سوی کابل پذیرفته شود. این باجی است که طالبان مجبور هستند برای به رسمیت شناخته شدن حکومت شان به مسکو بپردازند.