مدافعین حقوق زن: نشست آلبانیا هیچ موثریت نخواهد داشت

طرز پرس

22 سنبله 1403

f8ffd91f-8733-4432-b8d5-14ed5551de30.jpeg

شماری از مدافعین حقوق زنان در واکنش به نشست سه روزه زنان افغان در آلبانیا می‌گویند که برگزاری چنین نشست‌ها هیچ موثریتِ بخاطر حل مشکل فعلی زنان نخواهد داشت.
طرز پرس- در نشست سه روزه آلبانیا که هدف آن ایجاد نقشه راه برای حل مشکلات زنان خوانده می شود، حدود 140 تن از زنان و دختران افغان اشتراک کرده اند. رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده آمریکا در امورزنان و حقوق بشر افغانستان نیز در این نشست سه روزه شرکت کرده است. او پیش از سفر به آلبانیا در صفحه تویتر خود نگاشت که از جهانیان می‌خواهد روابط خود با طالبان را تا زمانی که آنان به رفتار تبعیض‌آمیز با زنان پایان ندهند، عادی نسازند.
زنان افغان که در این نشست اشتراک کرده اند، نیز امیدوار هستند که طالبان بیشتر تحت فشار قرار بگیرند و به همین منظور بیشترین شعارهای آنان نیز متمرکز بر محکومیت طالبان است. برخی فعالین حقوق زنان اما به این باور هستند که برگزاری چنین نشست ها با تمویل کننده گان خارجی، نمیتواند نسخه کارساز برای حل مشکل فعلی زنان افغانستان باشد.
ثریا پیکان یک تن از مدافعین حقوق زنان در گفتگو با طرز پرس تاکید کرد که تلاشها برای بسیج زنان باید از داخل افغانستان صورت بگیرد. او افزود: « در نشست البانیا وزیران سابق حکومت اشرف غنی، وکلا و معترضین حضور داشتند که دیدگاه های متفاوت در آنجا ارائه شده است و نتیجه این نشست یک اعلامیه خواهد بود که هیچ تاثیری روی وضعیت زنان افغان نخواهد داشت.»
از جانب دیگر، همچنان ملاحظاتی دیگری وجود دارد که گویا این زنان نمی‌توانند از قشر بزرگ زنان افغانستان نماینده گی کنند. با آنکه دو روز از این نشست میگذرد اما برخی کاربران صفحات مجازی گزینش های زنان را برای این نشست سلیقوی خوانده اند. 
با این حال فوزیه کوفی عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان تلویحاً به این نگرانی ها پاسخ داده و گفته است که زنان در این نشست از طیف‌های مختلف افغانستان گردهم آمده‌اند و میخواهند بخاطر مبارزه با قوانین سخت گیرانه‌ی طالبان، تلاش‌های‌شان را منسجم بسازند.