درگیری‌های پیهم طالبان و نیروهای پاکستانی در خوست؛ تازه‌ترین گزارش‌ها از محل چیست؟

راشد صافی

طرز پرس

18 سنبله 1403

1640417076_pak-afghanistan.jpg

نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی در یک هفته گذشته، سه بار در ولسوالی زازی میدان ولایت خوست باهم درگیر شده اند، این درگیری‌ها تلفاتِ نیز دارند و ده‌ها خانواده مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.
طرز پرس - آخرین درگیری عصر روز گذشته حوالی ساعت ۴ بعدازظهر آغاز شد و دو ساعت ادامه داشت. سپس متوقف شد، اما منابع طرز پرس می‌گویند که در اواخر شب دوباره نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی باهم درگیر شده اند. یک منبع از ولایت خوست به طرز پرس گفت، این درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای پاکستانی به سمت نیروهای طالبان که در حال ساخت یک پایگاه نظامی در این طرف خط دیورند بودند، تیراندازی کردند. این منبع افزود: «سپس نیروهای اردوی طالبان با سلاح‌های سبک و سنگین به نیروهای پاکستانی پاسخ دادند. طبق اطلاعات ما، دو پایگاه نیروهای پاکستانی تخریب و یک تانک زرهی از بین برده شد.»
در همین حال، یکی از مقامات طالبان در این منطقه گفته است که نیروهای آنها با روحیه بالا در مواضع خود در خط فرضی مستقر هستند. این مقام طالبان تأکید کرده است: «اگر نظامیان پاکستان علیه افغانستان اقدامی انجام دهد، با پاسخ شدید طالبان مواجه خواهد شد.»
در همین حال وزارت دفاع طالبان اعلام کرده که در این درگیری‌ها چهار نفر از نیروهای طالبان زخمی شده‌اند و تاکنون مقامات پاکستانی درباره تلفات نیروهای خود چیزی نگفته‌اند.

تازه ترین گزارش‌ها از محل

یکی از ساکنان ولسوالی زازی میدان که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، به طرز پرس گفت که در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده شده و مردم در محل ترسیده‌اند. او افزود که وضعیت در محل وخیم و بحرانی است و ده‌ها خانواده به دلیل درگیری‌ها و تیراندازی‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.
عالم گل زدران، یکی از بزرگان قومی در محل، به طرز پرس گفت که این‌گونه درگیری‌ها به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست و باید متوقف شود. او بیان کرد که هر بار در این‌گونه درگیری‌ها مردم مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌شوند، خانه‌هایشان هدف گلوله قرار می‌گیرد و حتی جان‌های خود را از دست می‌دهند. ځدران افزود که طالبان و حکومت پاکستان باید این مسائل را از طریق مذاکره حل کنند، در غیر این صورت، ادامه این درگیری‌ها می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.
قابل ذکر است که هفته گذشته، عصر روز چهارشنبه نیز در ولسوالی زازی میدان ولایت خوست میان طالبان و مرزبانان پاکستانی درگیری رخ داده بود؛ اما مقامات هر دو کشور درباره تلفات این درگیری‌ها اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.